זאת האסטרטגיה, טמבל

התמונה של נועם פורר

אינסרט ניהול עמודי פייסבוק
צילום: אמיר קופרברג

במאמר שכתבה מרי אלונסו, בלוגרית ואסטרטגית תוכן, היא תולה ארבע סיבות לכישלון אישי במדיה החברתית: פלטפורמת מדיה חברתית לא נכונה, היעדר אמירה, היעדר ניהול בלוג (!) וליקוי בחשיבה ויזואלית.

אבל תליית הכישלון בארבע הסיבות הללו היא בגדר האשמת זווית הרצפה במשחק פוקר, או במקרה שלנו – האשמת הגולשים כולם בהפרעות קשב וריכוז. האסטרטגיה היא הכביש הדו-כיווני שמקשר בין הכישלון להצלחה במדיה החברתית. זה כביש מהיר, רב נתיבי, רחב ומלא במחלפים, והוא עמוס יותר מאיילון דרום בשעות הערב המוקדמות.

 

כשאנחנו רוצים להכין לבת הזוג ארוחת ערב - אנחנו צריכים להבין מה היא רוצה או צריכה לאכול, ומה הדרכים שלנו להכין ארוחת ערב הולמת. אם נחליט להתקין מרק שעועית, אנחנו נדרשים לחפש מתכון, ללכת לשוק ולרכוש את הרכיבים, ליישם את המתכון ולהגיש את המנה. אבל בלי הכלים המתאימים - ספר מתכונים, מכונית בכדי לנסוע לשוק, כלים וסירים בכדי לערבב ולבשל את הרכיבים, וכלי הגשה בכדי לאכול את המרק – לא נצליח להשביע את הרעב שלנו.

אם לא נגיע לשוק ונקנה רכיבים, אנחנו עלולים לנסות לאלתר ולהשתמש בחומרי גלם שנמצאים במזווה: במקום שעועית – פסטה; במקום רסק עגבניות – רוטב מיונז ובמקום בצל – תפוחי אדמה. במקום מרק שעועית מזין, ניאלץ לאכול סלט אוליביה. היצירתיות הזאת אולי תשביע את רעבוננו, אבל היא עלולה להוליד אוכל פחות מזין ופחות מוצלח. אם המטרה שלנו היא לפנק את בת הזוג בארוחת ערב, והאסטרטגיה היא להכין את המנה האהובה עליה – אז אנחנו חייבים לדבוק בה ולעשות הכל בכדי להגשימה.

 

מעטים הארגונים שלא מבינים את החשיבות של הדיגיטל בתוך האסטרטגיה הכוללת של הארגון. למרות ההכרה הזאת, ישנם מקרים רבים בהם קביעת אסטרטגיה, הובילו להצלחה שולית ואפילו לכישלון מוחלט. אם חופרים עמוק לתוך שורש הכישלונות הדיגיטליים הבולטים, אפשר לגלות שההצלחות הגדולות של קמפיינים במדיה החברתית, למעט אלו שהגיעו בהפתעה גמורה כמובן, נעשו באמצעות יישום מוחלט של אסטרטגיה ברורה שנקבעה, תוך התמקדות ברתימת הארגון והבנת צרכי הגולשים– או קהלי היעד.

האסטרטגיה הברורה היא אולי הדרישה הקשה ביותר. ארגונים רבים נוטים שלא לנקוט בגישה ארוכת טווח לקביעת אסטרטגיה דיגיטלית, אלא הליכה עקב בצד אגודל מבלי לקחת בחשבון את התמונה הגדולה יותר. תכנית אסטרטגיית דיגיטל נכונה דורשת קביעת מפת דרכים מבעוד מועד, ויישום שלה בטווח הקצר והארוך.

רתימת הארגון חשובה מאוד בכדי להגשים את מטרות הקמפיין. הגולשים מצפים כיום "לגעת בארגון", לקבל חווית שימוש אותנטית, כנה ואמיתית. ובעיקר: פשוטה להבנה.

אחד המכשולים הגדולים של ארגונים הוא הבנת צרכי הגולשים-הלקוחות שלהם, לא רצונותיהם. אם סטיב ג'ובס, טרם עידן האייפון, היה בונה מכשיר סלולר שהיה עונה על רצונות הלקוחות – הוא היה בונה 'נוקיה' משוכללת עם פחות ניתוקי שיחות. אבל במקום זאת, הוא בנה יצירת מופת שענתה על צורכיהם. בכדי להבין את צרכי הגולשים, צריך הרבה חדשנות ויצירתיות, אבל בעיקר – לצעוד בראש החץ הטכנולוגי.

 

ארגונים צריכים לאמץ את הדיגיטל כהכרח אסטרטגי, אבל בעיקר – לבנות מפת דרכים שתאפשר להם ליישם את האסטרטגיה שנקבעה. כל אלתור שנעשה בדרך, יצירתי וחדשני ככל שיהיה, הוא בגדר נזק לניצחון במדיה החברתית.

נועם פורר הוא מנהל מחלקת הדיגיטל בבן חורין אלכסנדרוביץ' וכותב בבלוג אינסרט

תגיות: