שיתוף שווה אלף מילים

אינסרט ניהול משברים

האופן שבו אנחנו צורכים חדשות משתנה דרמטית בשנים האחרונות כתוצאה מההשפעה של כניסת הרשתות החברתיות לחיינו ומשנה את כללי המשחק. כדי להמשיך להפיק את המרב עבור הלקוחות שלנו, עלינו להיות צעד אחד קדימה ולחשוב ויראלית.

בראשית התנהלו הרשתות החברתיות וכלי התקשורת "המסורתיים" כשני עולמות נפרדים. מעט לאחר מכן, הבינו גם כלי התקשורת את כוחה של המדיה החברתית, הם פתחו עמודי פייסבוק מרובי אוהדים ומאז ועד היום מעודדים את הקוראים ללחוץ לייק, לעשות share להמליץ על המאמר ולקרוא את רשימת המאמרים "החמים" ביותר - הכל מבוסס על ממשק ישיר בין רשתות חברתיות ובראשן פייסבוק וטוויטר. יותר מזה, האופן שבו האדם הסביר צורך חדשות השתנה מהותית בשנים האחרונות. מספר הולך וגדל של אנשים יודו בפה מלא שכל צריכת החדשות שלהם היא דרך הניוזפיד ולפי מה שהחברים או העוקבים כבר החליטו ששווה קריאה. כלומר, מתמעטים האנשים הגולשים באתר אחד או קוראים עיתון – מכותרת ועד לעמודי הרכילות והמוספים, צריכת החדשות הופכת להיות אקלקטית יותר ויותר והכתבים הופכים אנונימיים. תוסיפו לכך את "החדשות" הלא ממוסדות שמופצות כעניין של שגרה בפייסבוק, סיקרט ובווטסאפ ודי בכך כדי להבין שפני הדברים משתנים מהותית.

יותר מזה, אגדיל לעשות ואטען שהוויראליות אפילו לא קרובה למיצוי עוצמת הפוטנציאל שלה. אתרים מובילים בחו"ל כמו Mashable ו-BuzzFeed (שמעבר להיותו אימפריית תמונות חתולים, בונה בשנתיים האחרונות את אחת ממערכות החדשות הרציניות בארה"ב) כבר לקחו את הוויראליות לשלב הבא. ב-Mashable הדבר הראשון שהקורא פוגש הוא את ה-Velocity Graph, גרף שכל תכליתו להראות לקורא את קצב ההתפשטות של מאמר כזה או אחר ברשתות החברתיות. ב-BuzzFeed לקחו את הדברים למה שככל הנראה היה גורם לכל עורך ישראלי להחסיר פעימה ומפרסמים ביחס למאמרים השונים ובכל רגע נתון כמה אנשים כבר קראו את המאמר (במספרים מדויקים שמתעדכנים בזמן אמת). כתוצאה מכך, בשני המקרים, נוצרת אצל הקורא תחושת שייכות ואפילו מעיין קהילתיות – רצון להיות חלק מהטרנד, לשתף ולהביע עמדה לגבי נושא שמאות אלפים אחרים כבר התייחסו אליו, להיות חלק פעיל ממה שחם. וזה עובד. בצורה מדהימה.

Mashable
Mashable Velocity graph

BuzzFeed
BuzzFeed Views count

התהליכים האלו לא הולכים לשום מקום ועלינו להפסיק לחשוב בכללים הישנים ולהתחיל לרוץ קדימה. ברמה הבסיסית, יש להפסיק לחשוב על דיגיטל ותקשורת ממוסדת כשני עולמות שונים. שנית, יש להפנים את מכפלת הכוח העצומה שטמונה בוויראליות של אייטם. משמע, לא רק לשמוח כשזה קורה בטבעיות, אלא לפעול באופן מוכוון מטרה כדי ליצור את האפקט הזה – בבחירת הנושא, באופן שבו מסופר הסיפור, במינוף מול כלי התקשורת עצמם כחלק מסגירת האייטם. ככל שנטיב להפנים את השינוי שמתחולל וככל שנדע להקדים אותו בשני צעדים, כך נעשה עבודה טובה יותר.

 

בר פלד מנהלת את שלוחת ירושלים של בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותבת בבלוג אינסרט

תגיות: