5 התחייבויות לעצמנו ל-2015 ברשת החברתית

התמונה של אמיר אפל

שנה חדשה בפתח ואיתה הזדמנות לשינוי. ב-2014 בילינו ללא ספק זמן ממושך (ויקר) ברשתות החברתיות – הרבה יותר מכל פעילות אחרת ברשת, זה בטוח. החל מאירועים כמו הסופה הגדולה בחורף או המלחמה הארוכה בקיץ שחייבו אותנו להישאר בבתים (ובמקרה שלי בטנק) ועד לסיפורים שקרו במהלך השנה ופשוט היינו חייבים להיכנס לרשת כדי להרגיש חלק מהשיח, כמו המירוץ לנשיאות, אנשים ששופכים על עצמם דלי עם קרח, סרטוני עריפת ראשים, וכל מה שקשור ל'הצל' או לחן טל.

 יש שיגידו שצורת התקשורת עברה אבולוציה, אחרים יגידו שפשוט איבדנו שליטה. לא משנה באיזה מחנה אתם, למאמר הזה הגעתם כנראה מרשת חברתית כלשהי וכנראה שתחזרו אליה גם מחר. אז כדי שנצליח לשמור על עצמנו, להפיק ערך ולהפוך את השימוש ברשת החברתית למשהו חיובי יותר – קחו 5 דברים שאנחנו חייבים להבטיח לעצמנו ברשתות החברתיות ב-2015

1. להשתיק את האנשים המעצבנים

לא משנה אם אתם בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם – אתם בטוח עוקבים אחרי מישהו אחד לפחות שאתם לא סובלים. הוא הציע לכם חברות והייתם מנומסים מדי מכדי להתעלם, היא עקבה אחריכם וחשבתם שאם לא תעקבו חזרה היא תברח או שפשוט לא אינפרנדתם את האקס (לבטל חברות), כי להיפרד בשיחה פנים אל פנים הצלחתם, לעבור לסטטוס Single גם היה קל אבל להוריד חבר מרשימת החברים כשאתה תיכף מגיע ל-1,000? הו לא!

נניח לרגע לכל מי שמרגיש שמספר החברים בפייסבוק באמת אומר עליו משהו ופשוט נתמקד באפשרות הפשוטה להשתיק את האנשים שאתם לא רוצים לשמוע, מבלי לאנפרד אותם. בפייסבוק כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לפרופיל של הקרציה, ללחוץ על Following ולהפוך ל-Follow, בטוויטר כנסו לפרופיל, בחרו ב'עוד פעולות משתמש' (גלגל שיניים) ובחרו "השתק".

אז כל מה שצריך לעשות הוא לעבור על הפיד, לראות מי מפרסם לכם תכנים שממש לא בא לכם לראות ולהשתיק סוף סוף את צלמי החתולים, מאחלי ה'בוקר מהמם' בימי ראשון וכל מי שפשוט נראה יותר מדי מאושר.

2. לעשות סדר בהגדרות הפרטיות

מי רואה את מה שאתם מפרסמים? מי יודע עליכם הכל? אילו פרטים בכלל חשופים שם ברשת?

דבר ראשון צאו מנקודת הנחה שפעילות ברשת החברתית חושפת אתכם יותר ממה שאתם חושבים. פייסבוק יודעת עליכם יותר ממה שציינתם בפרטי הפרופיל. כל לייק לעמוד פוליטי, פוסט בקבוצה של פמיניסטיות או שיתוף סרטון אודישן מרגש ב'הכוכב הבא' אומר עליכם משהו. חשוב שתהיו מודעים למי יכול לדעת עליכם מה.

דבר ראשון כנסו לבדיקת הפרטיות של פייסבוק – לוגו מנעול בראש העמוד, ועברו על כל האפשרויות הפתוחות לכם בהגדרות הפרטיות. חשוב גם בהזדמנות זו לעבור על האפליקציות שאוספות עליכם מידע. כל אפליקציה שנרשמתם אליה באמצעות פייסבוק (במודע או שלא במודע) נשמרת לכם בהגדרות הפרטיות תחת Apps. מחקו כל אפליקציה שאתם לא מכירים – השאירו רק את אלו שאתם סומכים עליהם.

3. להרחיק מהמיטה. ומהשירותים.

אני האחרון שיאמר לכם להתרחק מרשתות חברתיות, אבל לכל דבר יש גבול. מארק צוקרברג לא צריך להיכנס אתכם למיטה, וגם לא לשירותים. אתם לא חייבים להתעדכן בדברים הסופר מעניינים שקורים בשעה 1:09 בלילה, כי מה שלא קורה שם – יישאר שם גם מחר.

הדבר האחרון שאתם צריכים לפני שאתם נרדמים הוא בהייה במסך קטן ומואר בחדר חשוך. זה לא תורם לאיכות השינה, ובטוח שלא לזוגיות. תמצאו דברים מתאימים יותר שירדימו אתכם.

*לסיכום אינסרט לשנת 2014 בדיגיטל*

 

4. לנסות רשת חדשה

רשתות חברתיות זה לא רק פייסבוק, יש עוד הרבה מעבר לזה. נכון, בישראל כולם בפייסבוק, פחות מזה באינסטגרם, עוד פחות בטוויטר ואולי שניים-שלושה בגוגל+ אבל אף אחד לא מכריח אתכם ללכת אחרי העדר.

נסו רשתות חדשות, גם אם אתם לא מכירים שם אף אחד יש לכם סיכוי טוב להנות, למצוא תכנים מדהימים ולהכיר אנשים חדשים. Twitter, Pinterest, Ello, Vine או כל רשת אחרת שתבחרו – תנו לזה חודש, מקסימום תסגרו את הפרופיל.

5. להקליק באחריות

אולי המשימה החשובה ביותר לשנה החדשה - כל לחיצה שלכם במרחב הדיגיטלי היא פעולה פומבית. אם אתם חושבים שכשאתם יושבים בפיג'מה בבית וקוראים סטטוסים בפייסבוק אתם מבצעים פעולה פרטית של צריכת מדיה – אתם טועים. כל מה שאנחנו כותבים בבלוג, כל סטטוס שאנחנו מפרסמים, כל לחיצה שלנו ברשת היא פעולה פומבית של יצירת מדיה.

כתבה ב-Ynet שתביא כניסות רבות – תעלה לעמוד הפייסבוק של Ynet. פוסט ויראלי של מותג מסחרי שקיבל אלפי לייקים, יקבל מימון נוסף כדי להפיץ אותו הלאה. אנחנו העורכים החדשים, אנחנו מחליטים מה מקבל תשומת לב. פייסבוק מבוססת על אלגוריתמים שיודעים להציג לנו את התוכן המעניין ביותר בהתבסס על מה שאנחנו מקליקים.

מי מכם לא נכנס מדי פעם לבלוג מסוים כדי לגלות מיהו אותו המפורסם התורן, מטושטש הפנים המואשם בהטרדה מינית? מי מכם לא נכנס לרכילות נמוכה (וככל הנראה שקרית) על יוצאי ריאליטי?

אתם שונאים שחופרים על קים קרדשיאן? אל תכנסו לראות את התמונה האחרונה שלה. מתעצבנים מאמירות גזעניות, חשוכות, פוגעות? אל תכנסו לקרוא. תתעלמו! כל לחיצה שלכם מקדמת את התוכן, מעודדת ליצור עוד כמוהו. אם לא נדע לבחור את התכנים שאנחנו רוצים לצרוך, ולהתעלם מהתכנים שמעצבנים אותנו, יוצרי התוכן ואתרי החדשות ימשיכו לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר.

 

אז זהו - בסך הכל 5 התחייבויות, לא סיפור גדול. בשנת 2015 לוקחים אחריות על הפעילות ברשת החברתית. הופכים את הזירה הדיגיטלית למרחב חיובי ומועיל – זה באחריותנו וזאת החובה שלנו.

חושבים על עוד התחייבות שראוי שניקח על עצמנו? כתבו בתגובות.

 

אמיר אפל הוא יועץ תקשורת דיגיטלית בכיר בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ'
לקריאת מאמרים נוספים של אמיר

תגיות: