איפה עובר הגבול? על יח"צ בזמן מלחמה

התמונה של מוריה בן יוסף

כל מי מאתנו שעקב אחר החדשות השוטפות בחודש האחרון, ובואו נהיה כנים - מעטים הם אלה שלא היו דבוקים למסך בתקופה הזו, ודאי נתקל בכתבות האינטרנט והטלוויזיה שעסקו בזמר מפורסם מאוד שבא להנעים את זמנם של החיילים הפצועים בבית החולים.

כן, מדובר באותו זמר שהסתבך קשות לפני חודשים בודדים בפרשה החמורה.

וכאן עולה שוב השאלה המוכרת - היכן עובר הקו הדק בין ניצול ציני של המצב הביטחוני, לבין עשייה משמעותית שצריכה לקבל תהודה.
ענף הפרסום סבל מפגיעה קשה במהלך מבצע "צוק איתן", הדבר אף פורסם בהרחבה בעיתונות הכלכלית –  לפי דה מרקר הייתה ירידה של כ- 50% בהיקף הפעילות במהלך יולי 2014, מה שהביא ארגונים רבים לפנות דווקא לסיוע תקשורתי של יחסי ציבור, שמאפשרים להשתלב בשיח בצורה אורגנית יותר. 

אולם גם יחסי ציבור, כולנו יודעים, יכולים להיות עסק ציני למדי, ואין תקופה שהדבר בא בה לידי ביטוי יותר מאשר בזמנים אותם חווינו בחודש החולף.

אז איפה עובר הגבול?  אותו זמר לא היה היחידי, לא מעט סלבים ושופטי ראליטי למיניהם ירדו דרומה ועל הדרך זכו לפוטו אופ מחמיא.
על רקע ביקורת שהופנתה כלפי משפחת שליט על כך שהיא לא פונה ומציעה נחמה ותמיכה למשפחות החיילים ההרוגים והפצועים, סיפר כתב באחד הערוצים המרכזיים שבני משפחת שליט עושים זאת גם עושים, אך הדבר נעשה שלא לעיני המצלמה. 

בערוץ 2 שודרה לפני יומיים כתבה על מעצבי פנים שהתגייסו לעשות מייקאובר לחדרים של חיילים שנפצעו בקרב. המעצבים הסתובבו בבתי החולים ולאחר שקיבלו את הסכמת החיילים הפצועים הגיעו לבית הוריהם ועבדו על החדר במיטב המסורת של תכניות העיצוב והנדל"ן, כך שאלה ישתחררו מבית החולים יחכה להם בבית חדר נאה ומשופץ. החנויות והספקים שעובדים עם אותם מעצבים בשגרה נרתמו אף הם לעניין ותרמו מוצרים וציוד. אין ספק שמדובר בפרסום שהטיב עם אותם מעצבים וספקים, אך נראה היה שהחשיפה שלהם הייתה מוגבלת והכתבה התמקדה ביוזמה המקורית והמרעננת. 

לא מעט גופים יצאו במבצעים, הטבות ושתופי פעולה לאור המצב הביטחוני, מצוקת תושבי הדרום וההתגייסות הלאומית מאחורי חיילי צבא ההגנה לישראל, אך נראה כי במבצע הנוכחי, הגופים נהגו בזהירות רבה יותר. לא כל שכן מרגע הכניסה הקרקעית לעזה שגבתה מספר רב מאוד של חללים.

בתור החזית התקשורתית של ארגונים, עמותות וחברות רבות, אין לנו מנוס מלהשתלב בשיח הציבורי, הכלכלי, החברתי והתרבותי גם בתקופות הקשות ביותר. אבל אולי ראוי לשאול את עצמנו, האם היינו יוזמים את הפעולה גם אם זו לא הייתה מייצרת עמה חשיפה?

 

מוריה בן יוסף הינה יועצת תקשורת בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותבת בבלוג אינסרט

תגיות: 

1 Comment

"אבל אולי ראוי לשאול את עצמנו

"אבל אולי ראוי לשאול את עצמנו, האם היינו יוזמים את הפעולה גם אם זו לא הייתה מייצרת עמה חשיפה?"
שאלה מעולה ... ותודה על מאמר ממצה ומדוייק