היועץ - כך תעבדו נכון מול כתבים

"שיטת המספרים הגדולים" נשמעת כתיאוריה מסובכת, משהו המערב בתוכו נוסחאות מתמטיות מורכבות והרבה מאוד אותיות לטיניות כמו סיגמא, אלפא ולמדא. ייתכן מאוד שזה נכון אבל לעניות דעתי יש לשיטה הזו גם יישום די פשוט.

הדרך להבנה שיש משהו בשיטת "המספרים הגדולים", מתחילה כבר בגיל קטן. הרי כל ילד מחפש את הדוד/ דודה האהובים עליו, אותו אדם שיפנק אותו ויביא לו את המתנה שהוא רוצה. מנסים עם דוד א', זה לא הולך, מנסים עם דוד אחר, הוא לא מספק את הסחורה אבל הדוד השלישי נותן לילד בדיוק את מה שהוא רוצה. אני לא מנסה חס וחלילה להשחית את הדור הצעיר, עם זאת, ילדים רבים כבר מיישמים את השיטה מגיל קטן – אחיינית שלי בת 3.5 סך הכול כבר עשתה על זה דוקטורט ואני נשבר כל פעם מחדש, אני כנראה הדוד השלישי.

היישום של "שיטת המספרים הגדולים" רלוונטי מאוד גם לתחום התקשורתי. אנו כיועצי תקשורת מנהלים מגעים יומיומיים עם כתבים ועורכים. אומנם הכתבים והעורכים נתונים ללחצים לא מבוטלים של מועדי הגשה, ביקורת של עורכים אחראים ומנהלים למיניהם וכמובן בימים טרופים אלו של מצב ביטחוני בעייתי. לנו כיועצי תקשורת יש מטרה מובהקת והיא לדאוג לאינטרסים של לקוחותינו. לכתבים והעורכים יש אינטרס להביא סיפור טוב שימשוך כמה שיותר קוראים.
אז איך שני האינטרסים משתלבים - ככל שנקיים יחסי עבודה טובים עם כמה שיותר עיתונאים אשר מוכנים להקשיב לנו ולשמוע את הצעתנו כך ייטב. כן, ייתכן מאוד שלא יאמצו את הצעתנו אך בו זמנית ניצור קשרים עם עמיתינו העיתונאים ונפתח צוהר לאייטם הבא.

לפני מספר שנים התמחיתי כסטודנט לתקשורת בערוץ הכנסת, במסגרת ההתמחות הייתי אמון על תיאום ראיונות עם חברי כנסת ושרים. אני זוכר את הטלפונים הראשונים לדובריהם של חברי הכנסת והשרים ולעיתים גם לחברי הכנסת בעצמם. הייתי מהוסס ולא בטוח בעצמי ולכן קיבלתי את התשובה "לא" מספר פעמים לא מבוטל. אחרי יומיים בהתמחות החלטתי שזהו צריך להתעשת. הדפסתי רשימה של כל המרואיינים הפוטנציאליים והתקשרתי להם בזה אחר זה, עם ביטחון עצמי והמון נחישות. זה עבד, הצלחתי להשיג מרואיינים איכותיים. אך במקביל ובהדרגה קרה עוד משהו, יצרתי קשרי עבודה עם הרבה דוברים ופוליטיקאים שלמרות שסירבו בהתחלה להגיע לראיונות, שינו את דעתם ולבסוף הגיעו לראיון באולפן. עד היום שאני מגיע לכנסת אני מקבל צ'אפחות - ידידותיות כמובן מדוברים, ח"כים וגם כמה שרים.

לסיכום, "שיטת המספרים הגדולים", היא לא מדע מדויק והיא אינה עומדת רק בזכות עצמה, דרך הפעולה שתיארתי כאן תעבוד רק בשילוב של מספר אלמנטים. החשוב ביותר הוא נחישות, השני הוא דרכי נועם ויצירת קשרים אישיים. במקביל לכך, צריכים לקחת עוד כמה דברים בחשבון. סיפור לא טוב לא יעבוד – הסיפור צריך להיות איכותי ולספק ערך מוסף. בסוף, העיתונאים נמדדים לפי הסיפורים שלהם ולא יתפשרו על סיפור בינוני. אז מה בפועל חשוב לעשות, מאוד פשוט, להיות חד וערני ולהבין מה הכתב מחפש ואיך לקלוע לזה במקביל לדאגה ללקוחות שלנו, להיות נחמד, לא לשרוף קשרים כי כתב שאמר היום לא, יכול לומר כן מחר.

יאיר כהן הוא יועץ תקשורת במחלקה הציבורית בבן חורין אלכסנדרוביץ' וכותב בבלוג אינסרט

תגיות: