צוקרברג חזק יותר מחקיקה בת 17 שנה

כבר 17 שנה קיים בישראל חוק המאפשר לגברים לצאת לחופשת לידה מקוצרת במקום האם, לתקופה של עד 8 שבועות. האם זה גרם לגברי ישראל האבות הטריים לקפוץ על ההזדמנות ולנהור בהמוניהם מחדר היולדות לבית? הנתונים מראים שממש לא. אחוז קטן וזניח של גברים בישראל ניצל את האפשרות לצאת לחופשת לידה, ובשנת 2014 פחות מ-500 גברים בישראל עשו זאת.

בעוד שסקרים ומחקרים בשנים האחרונות מעידים שוב ושוב שרובן הגדול של האימהות חושבות שיש צורך להאריך את חופשת הלידה בתשלום ואם היה באפשרותן היו מעדיפות לחזור לעבודה בשלב מאוחר יותר, עדיין רובם של הגברים וגם הנשים בישראל רואים את חופשת הלידה כנחלתן של נשים בלבד. מחקר של ד"ר ענת גיא שפורסם בדה מרקר מראה כי רק 17% מהאוכלוסייה בישראל אומרת כי נדרשת חלוקה שווה בין גברים ונשים בחופשת הלידה.

לפני שבוע הכריז מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, שעם לידתה של בתו הראשונה בקרוב הוא מתכנן לקחת חופשת לידה של חודשיים. עוד הודיע כי חברת פייסבוק תאפשר לגברים העובדים בשורותיה לצאת לחופשת לידה של ארבעה חודשים עם לידות ילדיהם.

מה שלא הצליחו 17 שנה של חוק קיים ושל ניסיונות לשיפור החקיקה לקדם ולהעלות לסדר היום, עשתה הודעתו של מנכ"ל פייסבוק: בימים האחרונים תחקירנים יוצאים מגדרם לאתר אבות שיצאו לחופשת לידה, מחוקקים מקדמים דיונים בנושא, הצעות לשינוי הטרמינולוגיה מציפות אותנו ואפילו ועדת שרים לחקיקה העלתה לדיון הצעת חוק בנושא.

ממש לא מזמן, בחודשים האחרונים, חלו תיקונים בחוק המאפשר שעת הנקה לנשים לאחר לידה, במסגרת עבודתן. בקושי שבוע וחצי אחרי הכרזתו של צוקרברג ואישרה ועדת שרים שעת הנקה גם לאבות. על פי ההצעה של ח"כ רחל עזריה מ"כולנו", אבות יוכלו לקחת שעת הנקה ולצאת מוקדם מהעבודה במשך ארבעה חודשים מסיום מחופשת הלידה. אומנם לא ארבעה חודשים כמו עובדי החברה שכולנו רוצים לעבוד בה, אבל גם זו התקדמות, לא?

ואם בגברים עסקינן, מיד עלה הצורך לשנות מעט את המינוחים הנשיים והאימהיים כי אם אנחנו רוצים יותר להרגיש כמו פייסבוק, צריך לוודא שהאבות העתידיים לא יירתעו מהעניין, וכך שמה של "שעת ההנקה" יכונה מעתה "שעת הורות", והמונח "חופשת הלידה" יהפוך בחוק ל"תקופת לידה והורות".

המוניטין והתקשורת של פייסבוק ויחסי הציבור של החברה והעומד בראשה לקחו נושא חברתי חשוב וראשון במעלה והפכו אותו לפומבי, העלו אותו לדיון וגרמו לחברי פרלמנט מעבר לים להתעורר שוב ולהתייחס לנושא. אז נכון, קל ליצור תקדימים כשאתה מנכ"ל הרשת החברתית הגדולה בעולם ומיליארדר צעיר שלא צריך לחשוש לעתידו הכלכלי או לפיטוריו. אבל היי, אם זה עורר את הנושא מחדש ואם הוא מאפשר ליישם את ההחלטה הזאת גם על עובדיו ובכך מעלה את הסיכוי שחברות גדולות אחרות ילכו בדרכו, מה רע לנו? אין ספק שחברות וארגונים נוספים, גם העסקיים שבהם (לא שפייסבוק היא עמותה חברתית או שייכת למגזר השלישי, למרות ההכרזה המגה-פילנטרופית של צוקרברג השבוע) יכולים וצריכים לאמץ נושא חברתי וגם עם מינימום של השקעה להעלות את הנושא לסדר היום ולהוות דוגמא ציבורית בישומו. להשפיע אפשר בדרכים שונות, וככל שאתה גדול יותר, אחריותך להשפיע גדלה.

ולסיום, הידעתם? בשבדיה לא צריכים את פייסבוק, שם 90% מהגברים לוקחים חופשת אבהות.

 

רוני בר-קול היא יועצת תקשורת במחלקה העסקית של בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותבת בבלוג אינסרט