5 דברים שלמדתי מצ'ה גווארה על מדיה חברתית

התמונה של נועם פורר

היום לפני, ב- 14 ביוני, נולדו לא מעט אנשים חשובים: דונלד טראמפ, בייגה שוחט ואפילו חנה לסלאו. אבל איש אחד, שנולד לפני 87 שנים, עשה מהפכה ענקית (תרתי משמע) ברחבי העולם ועד היום, הוא נחשב לסמל של אומץ, צדק ומהפכה, יחד עם היותו שופט, חבר מושבעים ותליין אכזר. בזכות תמונה אופנתית, הפך גם לסמל פופ, ששוכפל על גבי מיליוני חולצות ופוסטרים ברחבי העולם. ארנסטו צ'ה גווארה, מזל טוב.

הנה חמישה דברים שלמדתי מצ'ה גווארה על מדיה חברתית. ועם חנה לסלאו הסליחה.

1. "תן לעולם לשנות אותך, כדי שתוכל לשנות את העולם."

כשמשתמשים בה כראוי, המדיה החברתית יכולה לשנות את העולם. האביב הערבי וההפיכות במזרח התיכון הן הדוגמאות הידועות, אבל גם הפתיחות הגדולה של מנהיגים כלפי הציבור שהם מייצגים, כאשר ההתנהלות הכללית של הנשיא ברק אובמה בתוך ארצות הברית היא מקרה מייצג אחד ולא יחיד, הרחבת המודעות למטרות חברתיות אוניברסליות ושינוי תפיסות וסטריאוטיפים, הן עוד דוגמאות.

בכדי לשנות את העולם, צריך ללמוד את שפת המדיה החברתית. צריך להתייחס אליה כאל מנוע אדיר לשינוי. שימוש נכון בכלים שהאינטרנט מציע, יכול לקחת את היוזמות הקטנות ודלות-המשאבים ביותר ולהפוך אותן לפצצות אדירות להנעת שינוי.

2. "מילים שאינן תואמות למעשים הן לא חשובות."

הלקח המידי, לכאורה, הוא לדעת שבעידן הרשתות החברתיות, צריך לשמור על קורלציה בין מה שאתה עושה לבין מה שאתה אומר, אחרת יתפסו את חוסר העקביות שלך.

אבל צ'ה נותן לנו שיעור אחר. פעילות נכונה ברשתות החברתיות לא יכולה להישאר רק ברמת ההצהרות, היא צריכה לתעד כיצד גוף עסקי או ציבורי לוקח את הערכים שלו ומגשים אותם הלכה למעשה. שינוי חברתי המובל על ידי תאגידים, למשל, הוא לא הזדמנות חד פעמית שאחריה הם יכולים לשבת ולנוח. הנעת שינוי דרך הרשתות החברתיות צריכה להיעשות ברמה היומיומית וצריכה לקרות מעבר לשימוש במילים. אם היא תיעשה כראוי, קהל היעד יהיה קשוב למחויבות לתהליך, ייקח את המילים ויפעל בעצמו.

3. "הישאר ריאלי, אבל שאף לבלתי אפשרי."

האמירות "זה בלתי אפשרי, אתה משוגע, את חולמת" נאמרו לאינספור חלוצים שהאמינו ברעיונות שלהם ופעלו בכדי להגשים אותם. אף פעם אל תגידו "זה בלתי אפשרי", כי אין דבר כזה – כל שינוי שתרצו להניע דרך הרשתות החברתיות יכול להתבצע. עם זאת, צריך להישאר עם הרגליים על הקרקע, להיות מודע למגבלות הקיימות – טכניות ומשאביות – וכמובן, לנפץ את המגבלות ככל הניתן!

4. "עדיף למות בעמידה מאשר לחיות על הברכיים"

Es mejor morir de pie, que vivir de rodillas

הרבה קראו לו הרפתקן, אבל הוא העיד על עצמו שהוא פשוט מוכן לסכן את העור שלו כדי להוכיח את האמת שלו. מסר הוא לא רק מילים חזקות, אלא בעיקר חזון מעורר השראה שמבקש לשנות את התפיסה או המעשים של קהל היעד, ולא פחות מכך: חזון אמיץ. הפצת המסר הרבה יותר קלה כאשר לא צריך לחזור על הדברים, אלא כשאחרים חוזרים על המסר שאתם מבקשים להעביר – ובשביל זה צריך הרבה אומץ, וצריך להעביר מסר חזק, עמוק ומשפיע.

5. "המהפכה אינה תפוח שנופל כאשר הוא רקוב. עלייך לגרום לתפוח ליפול"

אם הבסיס של הרשתות החברתיות הוא האנשים, הדבק שמלכד אותם הוא הקשר ביניהם. בניית קשרים עם גולשים שמאמינים בערכים אותם הגוף מבקש להגשים, היא הכלי עם העוצמה הרבה ביותר שאפשר להשיג. היכולת להשפיע נמצאת בכל אדם ובכל קבוצה, אבל בכדי ליצור פעולה או להניע שיח, צריך לאתר את האנשים הנכונים ולהפעיל אותם. ממש כמו הפלת תפוח מעץ גבוה, כך השפעה על אנשים דרך הרשתות החברתיות דורשת "הרעדה" של העץ.

 

ולסיום,

צ'ה גווארה העביר לאנשים את המסר הנכון בזמן הנכון, והצליח עם כוחות קטנים לשנות סדרי עולם. עצם הכינוי שלו "צ'ה" (פנייה לחבר, בסלנג ארגנטינאי) מעיד על הפתיחות והישירות שהייתה לו כלפי האנשים שעקבו אחריו והעריצו אותו. בדומה לרשתות החברתיות, הוא לפעמים היה אלים, לעיתים איש של צדק ואמת ובעיקר איש של מהפכות. 

 

נועם פורר הינו מנהל מחלקת הדיגיטל בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותב בבלוג אינסרט