מה לבלאט ולתדמיתה של ישראל?

התמונה של קובי ורון

אומנם, שבעה מיליון אזרחים לא התעוררו בלילה לראות את דייויד בלאט מדריך את קליבלנד בסדרת גמר הנ.ב.א נגד גולדן סטייט. אבל התמיכה שהעניק העם היושב בציון לשגריר שלו בארה״ב הייתה מקיר לקיר. פסטיבל תקשורתי, בו בלאט מככב בכל המהדורות ומספק רגעי גאווה וציונות לעמו. גם לישראלים שלעולם לא ראו קודם משחק נ.ב.א הייתה דעה מגובשת ותמיכה חד משמעית בבלאט ובקבוצתו. נראה היה כאילו בלאט מהווה בעצמו את השלב הבא באבולוציה של נבחרת ישראל, כאילו עלה על הקווים לבוש כחול לבן.

תכונה ישראלית ידועה, שאם יש ישראלי בצרות בסוף העולם מיד כולם נזעקים לעזרתו ושולחים לו משלחת חילוץ. ברגעים רבים העונה בלאט היה נראה אבוד. לברון ג׳יימס, הנתמך בתקשורת האמריקאית העוינת, הקשה עליו והביע בו זלזול בפומבי. ואילו התקשורת הישראלית הציגה את לברון כשחצן שמנסה לפגוע בכבודו של גיבור ישראל. בישראל התמיכה בבלאט הייתה גורפת הן בתקשורת והן ברחוב. גאווה ישראלית בעולם, בזמן שאף שגריר לא מצליח להסביר את עמדתנו ושר הביטחון לשעבר (שאול מופז) חושש להיעצר באשמה של פשעי מלחמה, בעת ביקורו באנגליה.

לעומת זאת בלאט זכה לקרירות מצד התקשורת האמריקאית. הוא נתפס בעיניהם כמי שמסרב להודות בכך שזאת עונתו הראשונה בנ.ב.א ויש לו עוד הרבה מה ללמוד. הכתבים האמריקאים לא הבינו איך מישהו שלא אימן מעולם בארה״ב מקבל קבוצה עם כוכב כמו לברון ג׳יימס.

כמו שאמר מאמן הניקס לשעבר ואחד הפרשנים הבכירים בארה"ב, ג'ף ואן גנדי, "זה יהיה הישג נהדר אם קליבלנד תנצח משחק אחד בסדרת הגמר". הפרשן המנוסה הסביר כי  לקליבלנד סיכוי נמוך לנצח בסדרת הגמר, בשל בניסיון הדל של מאמנה דיוויד בלאט בנ.ב.א.

בלאט האמין באמת ובתמים שהניסיון שלו וההישגים שצבר (זכייה באולימפיאדה, באליפות העולם ואליפות אירופה), מציבים אותו כמאמן ראוי בליגה הבכירה בעולם. כך למעשה נוצרה "התנגשות תרבותית" בין בלאט הנתמך על ידי התקשורת הישראלית לבין לברון ג׳יימס הנתמך על ידי התקשורת האמריקאית. חוסר ההבנה הזה די מזכיר את היחסים העכורים- בין אמריקאי עוצמתי לישראלי שזוכה באופן קבוע באליפות הליגה המקומית, אך מתקשה להתמודד מול הגדולים. אבל זה כבר סיפור למאמר אחר. למרות הצלחתו הגדולה של בלאט, המשרה שלו בסכנה, והוא סופג ביקורת רצינית בתקשורת. היחסים שלו עם הכתבים האמריקאים ועם הכוכב של קבוצתו אינם טובים, במקרה הטוב הם קורקטים. אבל לך תסביר את זה לשבעה מיליון ישראלים מעריצים וסהרורים.

את הצורך לחפש מרכיבים פטריוטיים בכל נציג ישראלי, יכולים למנף גם ארגונים וחברות המחפשים להרחיב את הביטוי התקשורתי שלהם. דווקא בימים אלו אנו נחשפים לכמה וכמה דוגמאות בולטות – הענקות פרסים מתוקשרות במיוחד לידוענים הפועלים למען תדמיתה של ישראל, נבחרי ציבור שרוצים להיות מחוברים לבלאט ומתקשרים לברכו, שימוש בדגל ישראל ברגעים הנכונים, ואפילו שיתוף של סטטוסים וציוצים רלוונטיים, כל אלו יכולים לעשות את העבודה.