מה קרה ל-Google Glass?

התמונה של רינת טסקר

אז מה בעצם קרה ל- Google Glass?
הדגם הראשון של גוגל גלאס, שהושק במאי 2014, עורר עניין תקשורתי נרחב אך ספג ביקורת קשה על הפגיעה בפרטיות שמאפשר השימוש במוצר.
את מרב הביקורת משכה המצלמה ששולבה במשקפיים, ואפשרה למשתמשים לצלם תמונות וסרטוני וידאו ללא ידיעת המצולמים.

תכנית האקספלורר של המוצר הושקה בארה"ב בשנת 2013 רק עבור מתכנתים, ובהמשך נפתחה לציבור הרחב, והושקה בבריטניה בקיץ שעבר.

עם זאת, השקתה של הגרסה הצרכנית של המוצר נדחתה שוב ושוב, ובשלהי 2014 הודיעה גוגל על דחיית ההשקה לתחילת שנת 2015.
במקביל דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס שמפתחי האפליקציות לגלאס התחילו לנטוש את הפלטפורמה, חלק בשל היעדר לקוחות ואחרים משום שהם נואשו ממגבלות המכשיר.

עברה כחצי שנה מהרגע שהחליטו בגוגל להקפיא את פרוייקט Google Glass כמוצר צרכני.
אז, כזכור, מסרו בחברה כי הפרוייקט יעבור להתמקד במתן פתרונות עבור המגזר העסקי, כאשר דיווחים נוספים אף קישרו את אינטל כיצרנית אשר תספק את שבבי העיבוד עבור גרסת המשקפיים החדשה.
כעת נראה כי מועד השקתם איננו רחוק, כך על פי פרטים חדשים הצצים ברשת אודות דגם משקפיים הקרוי בגוגל Enterprise Edition.

חשוב לזכור שגוגל גלאס היו מוצר חדש לחלוטין שמעולם לא נבדק בצורה רחב על ציבור גדול של משתמשים. בכך, הם שונים מאוד מהאייפון הראשון, שיצא ב-2007, שהגיע לעולם שבו כבר היו סמארטפונים רבים שמאופן השימוש בהם בשוק יכולה הייתה אפל ללמוד רבות.

הניסוי היה כישלון מהדהד בכל הנוגע לתגובת הציבור: התגובות השליליות החריפות - מהדבקת הכינוי Glassholes למשתמשים ועד לבתי העסק הרבים שאסרו על חובשי המשקפיים להיכנס איתם לתוכם.

אבל למה בעצם פרויקט Google Glass  נכשל?
בניסיון להפיק לקחים לקראת השקת הגרסה הבאה של המשקפיים שצפויה להתרחש בכל רגע חשוב להבין, על איזה צורך עונה ללקוח המוצר?
 Google נכשלו ביכולת להסביר ללקוח מה התועלת שלו מהמוצר.
סטיב ג'ובס אמר, "אנשים לא יודעים מה הם רוצים, עד אשר אתה מראה להם את זה."
רק אחרי שתבהיר ללקוח שלך מה התועלת שיש לו מהמוצר, הוא ירצה לשמוע על המוצר עצמו.
 Google Glass לא צלחו מאותה הסיבה שהשעון של אפל לא שישגשג וטלוויזיות ביתיות בתלת מימד לא פרחו, כי הרי כמה אתה יכול לבקש מהאורחים שלך להרכיב משקפים בזמן שהם מתארחים בביתך?

מהר מאוד גוגל הבינה שהיא לא על הגל ועצרה את המכירת דגמי האב טיפוס של המשקפיים החכמים.
Google Glass, התקבלה בקריאות שמחה לאיד מצד פרשנים וכותבים רבים.
זאת, משום שהיה זה אחד המוצרים הבעיתיים - שלא לומר השנואים - שראה עולם הטכנולוגיה הצרכנית בשנים האחרונות. אבל המציאות היא ש- Google Glass, כמוצר וכפלטפורמה, לא מת.
לכל היותר, הוא חוזר לשולחן התכנון.

בימים אלו גוגל עובדת במרץ על פיתוח גרסה חדשה של המשקפיים החכמים שלה, Google Glass וצפויה להשיק אותה בקרוב. כרגע יש לא מעט רמזים שמדובר במשקפים החכמים החדשים של גוגל, מעבר לכך שהרשיון ניתן לגוגל ושם המוצר הוא GG – מה שיכול להיות קיצור ל-Google Glass.

הפרטים הראשונים של הדגם החדש והמשופר מצביעים על כך שהוא יכלול מעבד Atom של אינטל (Intel), מסך משופר וסוללה טובה יותר. שיפורים מסוג אלה, כמו גם שמו הצפוי של הדגם המשופר, אמורים לסייע להגדיר את המשקפיים כפרקטיות יותר לעולם העסקי ולשימוש יומיומי, זאת לאחר שהם נחשבו כמיועדים לגיקים בלבד.

אמנם השמועות לא מספקות הוכחה חד משמעית על כך שמדובר בדור הבא של המשקפיים החכמים של גוגל, אבל ללא ספק גוגל עובדת במרץ לקראת השקתם הצפויה כך נראה, שתתרחש במהלך השנה.