אם שותים, לא משתפים...

אם עד היום חשבתם שלבוש הולם, חיוך על הפנים וקורות חיים עמוסים לעייפה מספיקים בכדי להתקבל למקום עבודה מכובד, הגיע הזמן לעשות חישוב מסלול מחדש.

מחקר שערכה חברת Microsoft, הראה שלמעלה מ- 70% מהמעסיקים ומנהלי משאבי האנוש בארצות הברית, נעזרו ברשתות חברתיות ובגוגל בכדי למצוא מידע על מועמדים שמבקשים להתקבל למקום העבודה. תמונות פרובוקטיביות, השתתפות בקבוצות שוליים-חברתיות ותיעוד מעשים בלתי חוקיים, כמו עישון סמים, פוגעים בצורה משמעותית, על פי המחקר, בסיכויי של המועמד.

הפרטיות כבר מזמן מתה בעידן הרשתות החברתיות, את זה כולם יודעים. פייסבוק הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו ומתחת לאפינו נמצא עולם שלם שלא נח ולו לרגע קט.

אנחנו משתפים תמונות, מעלים סטטוסים, מתייגים מקומות – והכל לעיניו הפתוחות של העולם. מרבית האנשים סבורים שקהל היעד של התמונות הוא קומץ חברים ובני משפחה, אך אין זה סוד שבשנים האחרונות בוחנים מגייסים בקפידה את הפרופילים של מועמדים פוטנציאלים – ואף פוסלים אותם בעקבות הממצאים. מנהלי משאבי אנוש ומעסיקים לא צריכים להתאמץ במיוחד: הרשתות החברתיות יכולות לגלות בנקל האם המועמד מעשן, שותה, מה עשה בצבא ומהן עמדותיו.

מה ייחשב בעייתי וממה צריך להיזהר:

  • - הערות שוביניסטיות, קיצוניות וגזעניות, גם אם נאמרות ברמת הצחוק, לא מסייעות למועמד להתקבל לתפקיד.

- תמונות בעייתיות – לרבים מאיתנו יש תמונה אחת מבין שלל התמונות בפייסבוק, שמנציחה לילה של הוללות. תחשבו אם תרצו שהמעסיק הפוטנציאלי שלכם יראה תמונה שלכם בגילופין, לפני שאתם מעלים או מתייגים תמונה כזאת...

- אמירות בעייתיות - כולנו רוצים להביע את דעתנו ושכולם ישמעו את קולנו – וחופש הביטוי מבורך. אבל כאמור, תתייחסו לדברים שאתם כותבים באופן ציבורי בפייסבוק כאילו אמרתם אותם בראיון עבודה. ההפרדה בין האישי לציבורי היטשטשה, ואסור לשכוח את זה.

מה מומלץ לעשות?

ראשית, גגללו את עצמם. חפשו בגוגל "ישראל ישראלי" לפני שאתם שולחים קורות חיים, ותראו מה התוצאות שמתקבלות. אם אתם שבעי רצון מהתוצאות, המשיכו לסעיף הבא.

היכנסו לפרופיל שלכם בפייסבוק, תעברו על התמונות והפוסטים ותחשבו באמת איך אתם נראים בעיניים זרות.

ותמיד תזכרו: לפני שאתם כותבים סטטוס, משאירים תמונה שתויגתם בה, או אפילו מעלים תמונה, תחשבו היטב מי עלול להיתקל בפרסום זה. איפה שצריך, תפעילו מסנני בקרה ותציבו את המנעול, שהסימן שלו מופיע מתחת לשורת הסטטוס/התמונה, כך שתוכלו לקבוע בדיוק מי יוכל ומי לא יוכל להיחשף לסטטוס או תמונה שהעליתם.

ברשתות החברתיות אין לדעת למי יתגלגל בסוף המידע וכמה השפעה תהיה לו על עתידכם. כל סטטוס שתעלו יכול לגרום לכם להיראות כאנשי קלי דעת שהמעסיק הפוטנציאלי מבקש להתרחק מהם, או לחילופין – אנשים בעלי מוח יצירתי שכדאי להעסיק וכמה שיותר מהר. עוד מוקדם בכדי לשפוט עד כמה הרשתות החברתיות ישפיעו על שוק התעסוקה, אבל בעידן שלנו, צריך לחשוב פעמיים לפני שלוחצים על "שלח".

 

אור שמואלי היא יועצת תקשורת במחלקה הציבורית וכותבת בבלוג אינסרט