איך כולנו נפלנו בפח של רשת אג*ד*ר?

אחת לכמה ימים, אנו מתבשרים בקמפיין של מותג מסוים, אשר הולך על המשוואה הטובה והישנה של החפצת נשים = עליהום ברשת = חשיפה של קהל היעד למותג וכמובן עלייה ברווחים.
האם ישנה דרך לשבור את מעגל הקסמים הזה?

ובכן, יש דרך והיא אפילו הרבה יותר פשוטה ממה שרובנו חושבים – אבל לפני כן צריך הכרות קצרצרה עם מאחורי הקלעים של הפיד (feed) שלכם בפייסבוק: האלגוריתם של פייסבוק, שמחליט מה יתקבל על סדר היום בפיד שלכם, מורכב ממספר רב של פרמטרים, אבל העיקריים שבהם מתבססים על אינטראקציה. ז"א שכל אינטראקציה שתבצעו עם תוכן מסוים – הקלקה על לינק, הגדלה של תמונה, לייק, שיתוף, תגובה ואפילו בהייה בפוסט (בעתיד הקרוב ע"פ ההכרזה של פייסבוק), יגרמו לפייסבוק להבין שמדובר בתוכן מעניין!
ככל שיותר אנשים ממעגל החברים שלכם יבצעו אינטראקציה עם אותו התוכן, כך ישנה סבירות שזה יופיע אצלכם במעלה הפיד.

מה אנחנו יכולים להסיק מזה? בין אם אנחנו מודעים לזה ובין אם לא - כל הקלקה שלנו היא פומבית בדרך כזו או אחרת. לכן אנחנו חייבים להקליק באחריות ולא לשחק לידיים של כל תוכן פרובוקטיבי, שסופו להגשים את מטרתו ולהפוך לשיחת היום.

כעת דמיינו את המצב האידיאלי הבא: רשת אגאדיר, גולדסטאר ושאר חברותיהן, משיקות קמפיין שמבוסס על החפצת נשים, ובמקום לגזור קופון מהעליהום הקרב ובא, הגולשות והגולשים מוותרים על "אנרגיית ההקלקות" החוזרת ונישנת שמתבטאת בתגובות, שיתופים, הקלקות על תמונה וצפייה בסרטונים ופשוט מתעלמים. במקום לשחות כמו דגיגונים תמימים לפיתיון האטרקטיבי, הבאזז המיוחל היה מצטמצם לעשירית מהציפייה (ועל הדרך מבאס את אותו הקופירייטר שחשב את עצמו לביג-שוט).

אין תחליף לשיח ביקורתי על סביבה בטוחה ושיוונית לנשים ברשת, אבל הגיע הזמן ללמוד את כללי המשחק ולהשיב מלחמה אמיתית בתכנים פוגעניים – ובמקרה הזה לא להתפתות לעליהום משמע לא ליצור אינטראקציה שיוצרת חשיפה – כך ניתן לשבור את המעגל הקסמים ולגרום לכישלון הקמפיין, שהיה פוגע במקום שהכי כואב לרשתות – בכיס.

 

מירי צימקינד היא יועצת תקשורת דיגיטלית בחברת בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותבת בבלוג אינסרט