לסופ"ש - סרטים שיועצי תקשורת חייבים להכיר

התמונה של נטע חזן

לא יודעים מה לעשות בסופ"ש הקרוב? מכורים לרשימותTO DO LIST  ולא מוכנים לשחרר אותן גם בשישי-שבת?
להלן רשימה מומלצת לכל יועץ תקשורת או בכלל אדם שחי ונושם את עולם התקשורת, של כל הסרטים והסדרות שאפשר ללמוד מהן על הדור שאנחנו חיים בו ועל המקצוע התובעני ומלא האדרנלין שבחרנו.

המופע של טרומן
הסרט שיצא לאקרנים בשנות ה-90 מגולל את סיפורו של טרומן (בכיכובו של האחד והיחיד, ג'ים קארי) שכל חייו גדל בעולם מלאכותי, אפוף במצלמות, בשחקנים וללא ידיעתו. בדיעבד, לפחות לדעתי, הסרט ניבא את טרנד טלוויזיית המציאות והיה הריאליטי הראשון שאי פעם שודר. גרסתו המקבילה והעדכנית כיום, היא כמובן התכנית "האח הגדול" או בגרסתו העלילתית, ""unreal שהחלה בימים אלו את עונתה השנייה. ההבדל הוא שטרומן לא ידע שהוא חי בעולם מלאכותי כי הוא נולד לזה ואילו המשתתפים נכנסים לתכנית באופן יזום. מהמופע של טרומן אנחנו לומדים שב-"עסקי השעשועים" המטרה המרכזית (ויש שיגידו היחידה) היא להשאיר את הקהל בבית מעוניין. ועם זאת, חשוב לזכור שמאחורי הרייטינג, קיימים האנשים שסוחבים איתם את הסיפורים האישים שלהם והם סומכים עלינו, יועצי התקשורת, לשמור עליהם בתוך עולם התקשורת והשעשועים. טרומן הוא כמובן דוגמא קיצונית להשלכות עולם התקשורת ותרבות הריאליטי, אך הוא מהווה בשבילנו תזכורת לאינטראקציה ויחסי הכוחות בין אנשי התקשורת ואלו שלא.

בית הקלפים

אין צורך לשבח יותר מידי את הסדרה שאפילו הנשיא אובמה הודה כי הוא צופה בה. אכן, מדובר בסדרת קאלט פוליטית שאין כדוגמתה. הסדרה מוצגת מנקודת מבטו של פרנק אנדרווד (קווין ספייסי), פוליטיקאי ממולח, מושחת ושאפתן שלא בוחל באמצעים כדי להתקדם עד לבית הלבן. לצידו של פרנק נמצאת אשתו קלייר (השחקנית רובין רייט), השאפתנית לא פחות ואולי אף יותר, אשר ביחד הם מהווים power couple"" רציני מאוד. התכנית חושפת עבורנו את הסודות והתככים מהמסדרונות הפוליטיים של בית הנבחרים האמריקאי לצד עולם העסקים והתקשורת ומראה לנו כי לעיתים כריזמה יכולה לגבור על הרבה תכונות ומעשי שחיתות בעייתיים מאוד. אהבתנו לכריזמה ולקסם של פרנק וקלייר, גובלת לעיתים אף בהערצה ומטשטשת את יכולתנו לראות את השחיתות הגדולה שלהם ובכך מסבירה לנו הרבה גם על המערכת הפוליטית שלנו ועל השחקנים המובילים בה. לאנשי התקשורת בכלל וליועצי התקשורת בפרט, היא עשויה להזכיר מדוע נכנסו למקצוע הזה ואיך בגלוי או בסתר, החלום של כולנו הוא לעבוד עם אישיות פוליטית מעניינת, לפחות כמו פרנק אנדרווד, ואולי אפילו להגיע לבית הלבן יום אחד (:

מראה שחורה

"אם טכנולוגיה היא סם וזה באמת מרגיש כמו סם, אז מהן בדיוק תוצאות הלוואי? סדרת הדרמה "מראה שחורה" מתקיימת באזור שבין הנאה לאי נוחות. "המראה השחורה" של הכותרת היא זו שתמצא בכל קיר, בכל שולחן, בכל כף יד: המסך הקר והמבריק של הטלוויזיה, הצג או הסמארטפון", כך צוטט יוצר הסדרה, צ'ארלי ברוקר, לעיתון הבריטי" הגרדיאן". הסדרה הכתה גלים בכל העולם משום שהיא מעבירה את הצופים במסע אל עבר העתיד, לעולם תקשורתי יותר, מתוחכם יותר, אך בו בזמן, גם חסר שליטה ובעל פוטנציאל הרסני שנובע מכוחה ההולך וגובר של המדיה. הסדרה מציגה מספר פרקים המתמקדים בין היתר באובדן הפרטיות, בהשתלטות הטכנולוגיה על חיינו ובאדישות החברתית. הסדרה מציפה שאלה מעניינת ליועצי התקשורת שכן בסיס מרכזי וקריטי בעבודתנו הוא ההתפתחות וההתרחבות הבלתי פוסקת של אמצעי תקשורת נוספים שיעזרו לנו להעביר כמה שיותר מסרים, רעיונות ומידע ובכמה שיותר אמצעי תקשורת. לצד זה, הסדרה גם שמה בפנינו מראה שמאלצת אותנו לזכור את כוחה האדיר של התקשורת להשפיע ולעצב דעת קהל. הכוח שלנו בתוך העולם הזה הוא אמיתי ויש לנו את היכולת לעצב לטובה או לרעה את סדר היום הציבורי. חשוב שנזכור את אחריותנו בדבר, ואם לצטט מסרט אחר-  With great power comes great responsibility".".

הקול בראש

"הקול בראש"  הוא סרט בהנפשה ממוחשבת של חברת פיקסאר ודיסני שיצא לאקרנים בשנת 2015 .עלילת הסרט מתרחשת בתוך ראשה של ילדה בשם ריילי, שמובלת ומחליטה החלטות בהתאם לחמשת רגשותיה- שמחה, פחד, כעס, גועל ועצב. במהלך הסרט נחשפים גם מוחם של הוריה וגם שם ישנם 5 רגשות המאמתים בפנינו את העובדה כי בכל מוח קיימים אותם הרגשות שמנהלים וגורמים לבני אדם להגיב ולפעול. כביכול מדובר רק בסרט ילדים אך אני מזמינה אתכם להתחבר לילד הפנימי שלכם ולצפות בסרט הזה. ראשית, אני מבטיחה שאתם תיהנו (לא סתם הסרט זכה באוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר) ושנית הסרט הזה מלמד אותנו שכל אדם הוא יצור עם מכלול אישיות גדול ומגוון שכוחות ורגשות שונים מניעים אותו בכל רגע. בעבודה כמו שלנו, שאנשים ומערכות היחסים איתם הם בסיס מרכזי בעבודתנו, חשוב לזכור את חמשת הרגשות הללו. המסר המרכזי של הסרט הוא שאנשים הם יצורים מורכבים וזה לא תמיד הדבר הכי קל שיש. לכן, מומלץ במפגש היומיומי הזה עם אנשים, להשאיר את הראש פתוח ולזכור שלמרות שיש סיטואציות מאוד מעצבנות, לא נחמדות ואף קשות, עומד מולנו מישהו עם כעס, עצב, שמחה ופחד שמסתובבים ושרים בתוך הראש שלו ולפעמים גם הוא בלחץ וקשה לו ולא כדאי לכעוס כל כך מהר. זה בטוח יקל על תחושת התסכול שלנו ובכללי זו גישה הרבה יותר בריאה לחיים.

הרשת החברתית

"הרשת החברתית" הוא הסיפור העלילתי של עליית ענקית הרשתות החברתיות- הפייסבוק". אין עוררין על כך שהפייסבוק הוא אמצעי המדיה והתקשורת הכי משמעותיים של דורנו. הסרט מגולל את סיפורו של מארק צוקרברג הצעיר, בתחילת דרכו באוניברסיטת הרווארד כמתכנת מחשבים אשר רצה בכלל לפתח אתר היכרויות בין הסטודנטים בהרווארד, את ההמשך כולנו מכירים וחיים. ענף התקשורת השתנה באופן חסר תקדים משנת 2003 והפך את המידע, הביקורת, המהפכות וההסתה לנזילות ונפיצות. רגע אחד אינו דומה לאחר בעולם התקשורתי-חברתי בו אנו חיים וכך גם המשימה שלנו, יועצי התקשורת, הופכת למורכבת יותר. מצד אחד, הדרך שלנו להעביר ולתקשר תוכן הפכה לפשוטה יותר. היכולת שלנו להגיע לכמות בלתי מוגבלת של אנשים מכל העולם מסתכמת בשיתוף פוסט ואין ספק כי במת הפייסבוק מהווה עבורנו "כפר גלובלי" חסר תקדים. אך מצד שני, השליטה אבדה לנו. אין לנו פרטיות, אין לנו שליטה על תוכן וכשידיעה או אפילו שמועה שקרית מופצת בפייסבוק, אין לנו שום יכולת לעצור אותה. עולם התקשורת וניהול המשברים הפך למאתגר הרבה יותר. עם בשורת השקיפות וחופש המידע קיבלנו הרס, שיימיניג ומרחב לא ממש הוגן שערער גם את כל המדיות המסורתיות שסביבנו. זו המציאות ואיתה אנחנו עובדים כשטוב וכשפחות, בסופו של יום, אנו מקבלים את קבוצת המיקוד הכי מגוונת שיכולנו לבקש וכמו כן, אנו מקבלים במה נוספת להעביר את המסרים שלנו ושל לקוחותינו. הסרט מזכיר לנו איך הכל התחיל ואיך הגענו לאיפה שאנחנו היום.

צפייה נעימה!

נטע חזן היא יועצת תקשורת במחלקה העסקית של בן חורין אלכסנדרוביץ' וכותבת בבלוג אינסרט