


נועם פורר
מהלך מבריק מהעולם ששווה לקרוא על כוס קפה… איך באך הצליח לשנות את הרגלי שתיית הקפה בעולם?
מראשית ימי הרדיו, הזמרירים (ג’ינגלים) היוו אמצעי פרסום מובילים – עם מסרים קצרים וקליטים, בליווי לחן, המהווים פרסומת קולית.
אבל הג’ינגל הראשון הולחן כ- 180 שנה לפני המצאת הרדיו (!) על ידי לא אחר מאשר יוהאן סבסטיאן באך, אחד המלחינים הגדולים בהיסטוריה.
קנטטת הקפה, או בשמה הרשמי: “Schweigt stille, plaudert nicht” (בגרמנית: “שקט נא, הפסיקו לקשקש!”) הולחנה על ידי באך בין השנים 1732-1734, כעבודת פרילנס.
בגרמניה של אותה תקופה, שתיית קפה בבתי קפה נחשבה הרגל רע, בלתי מוסרית ובגדול – בזבוז זמן. המלחין המפורסם באך, נשכר ע”י פטרון קפה מקומי, ששילם לו בכדי שייצור קנטטה, יצירה מוזיקלית, לשיפור תדמית הקפה. עלילת היצירה מספרת על אב ובתו שיושבים בבית קפה בלייפציג – והאב מנסה לשכנע את בתו שתפסיק עם ההרגל המגונה של שתיית קפה מדי יום. הבת מוכנה לוותר על ארוחות, בגדים וכל הנאות החיים, אבל לא מוותרת על הקפה. באחד החלקים בפרסומת, שכתב שותפו של באך – כריסטיאן פרידריך הנריצי, הבת המרדנית אומרת: “אם לא אוכל לשתות שלוש פעמים ביום את ספל הקפה שלי, ביסוריי אהפוך לצלי עז מצומק”…
סוף טוב, הכל טוב – היצירה מסתיימת בהסכמה של כולם – ששתיית קפה זה דבר טבעי…
הפרסומת נוגנה ללא הרף בבתי הקפה של לייפציג; הופצה והושמעה בכל אירופה – וכנראה שהצליחה, כי הנה – היום כולנו שותים קפה…
נועם פורר הוא סמנכ”ל ניו מדיה וחדשנות בבן חורין אלכסנדרוביץ’, אסטרטגיה תקשורת וניהול משברים