


עידן ארזי
ריק ומורטי היא סדרת טלוויזיה קומית מונפשת למבוגרים. הסדרה עוקבת אחרי סיפורם של מדען אלכוהוליסט בשם ריק סנצ’ז ושל נכדו התמים מורטי סמית’, במסעותיהם בין יקומים, ובמערכות היחסים המשפחתיות שלהם. אז מדוע הסדרה הוציאה אלפי אנשים למחאה מול סניפי מקדונלדס?
נאום קטן ובלאגן גדול
הפרק הראשון של העונה השלישית (The Rickshank Rickdemption) שודר ב-1.4 בשנת 2017 ובו ריק (הסבא) טוען שכל מה שהוביל אותו לברוח מהכלא הגלקטי בו הוא חי, להציל את משפחתו ושכל משימת חייו היא לחזור לאותו רגע בשנת 1998 בו אכל את רוטב הסצ’ואן של מקדונלדס.
אז מה זה בכלל רוטב סצ’ואן ואיך לא הכרתם אותו עד היום?
רוטב סצ’ואן של מקדונלס הושק במיוחד לכבוד יציאת סרט הילדים “מולאן” לתקופה קצרה שלא עוררה גלים יותר מידי. לאחר סיום הקרנת הסרט באולמות הקולנוע נעלם הרוטב ועד שידור הפרק (כ-19 שנה לאחר מכן) לא הוזכר ברשתות החברתיות.
עד שהוזכר בפרק, ואז….
מיד לאחר שידור הפרק, החלו מעריצי הסדרה להפעיל לחץ על מקדולנדס להחזיר את הרוטב לסניפיה. בתחילה התייחסו מנהליה בבדיחות לדרישה, ושלחו לאחד מיוצרי הסדרה, ג’סטין רוילנד, בקבוק גדול של הרוטב. בעקבות המשך לחץ המעריצים, הודיעה החברה שתחזיר את הרוטב ליום אחד בסניפים נבחרים ברחבי ארה”ב. במהרה התברר שההערכה של מקדונלד’ס למסירות המעריצים הייתה שגויה, ורבים מהם נותרו מאוכזבים כשגילו שהמלאי המוגבל אזל.
Angry crowd chants "We want sauce" as police force them back. 1000+ people camped out to get #szechuansauce but McDonalds had 70 sauces… pic.twitter.com/wEaqC64Hln
— Ian J Sikes (@ianjsikes) October 7, 2017
מה אנחנו לומדים מזה?
התעלול היחצני הוליד שיח רחב ברשת שלבסוף הכתיב לעולם הפיזי להחזיר את רוטב הסצ’ואן. בהמשך הפיקה החברה שני פרקים בפודקאסט ממומן על הרוטב וסיפורו שזכו להצלחה. אנחנו לומדים את כוחה של הרשת והכתבה של טרנדים המגיעים לפעמים ממקומות שלא חשבנו אליהם. מהלך זה מתחבר גם להרצאה שהעברתי לפני מספר חודשים בפני אנשי המשרד על עולם הגיימינג והאפשרויות שהוא מייצר לנו. בשנים האחרונות “הרעש” ברשתות החברתיות גבוה מאוד ולכן צריך למצוא דרכים חדשות ויצירתיות להמציא את המהלך הבא.
עידן ארזי הוא יועץ תקשורת במחלקה העסקית בבן חורין אלכסנדרוביץ’ וכותב בבלוג אינסרט.